Året var 1964, det var höst och följaktligen väntade en vinter. Inget annat vänta än snö, is och risk för hala vägar. Bruket tillhörde de nya på årets däckdubb-marknad. CRU-dubben, så kallades bilisternas nya ”livförsäkring” från Vikmanshyttan.
Hitintills hade CRU-dubben testats på bolagets egna bilar med genomgående goda resultat, det konstaterade ingenjör Edvard Norström, chefen på Hårdmetallverket.
CRU-dubben var av rörtyp som enligt beräkningarna gav samma effekt som stiftdubben med ungefär halva antalet monterade dubbar i bildäcket. Vikmanshyttedubben var dessutom av mindre format, ett 50-tal dubbar i varje däck rekommenderades.
Priset? Omkring 45 öre styck och en monteringskostnad på ca 10 öre – så löd 1964 års prislista.
Allt verkade stabilt och förtroendeingivande och ”inte på hal is” om man ska skoja till det i så allvarliga sammanhang…