Vi måste få visa upp några rariteter i bilväg.
Vi har några uppgifter om de aktuella fordonen och
Pär Sörliden har hjälpt till med kompletterade fakta.
Vi tackar honom för detta!
Bild nummer ett visar, som vi tror, den äldsta bilen och förevigandet skedde sommaren 1914 utanför snickarverkstaden och dåtidens virkeslider som var uppfört på planen i närheten. Nummerplåten syns inte särskilt bra men visar vid förstoring av bilden O79, inregistrerad 1909 i Göteborg och gissningsvis tillverkad 1903-05. Trolig ägare var byggmästare Emil Olsson (fru Greta Törnquists far). Att registreringsnumret fortfarande börjar med ett O beror på att länsbokstaven följde bilen. Detta ändrades 1916 då kravet att bilar skulle vara inregistrerade i det län där de brukades.
Bild nummer två visar ett vackert åk, ungefär tio år yngre än No. 1. Det rör sig om en bil av märket Brisco, typ 24, och fanns inregistrerad år 1922. Ägare i detta fallet var laboratoriechefen John Orup. Fotografiet taget utanför gamla tvättstugan.
Bild nummer tre visar ett till synes större och kraftigare fordon, en Scania-Vabis från runt 1920. Här har vi inte några som helst uppgifter om prestanda eller ägare.
Bild nummer fyra: W 2395: En 20 hästkrafters T-Ford av 1923 års modell som Wikmanshytte Bruks A.B. inregistrerade år 1923.
Gemensamt för samtliga bilar är att de är öppna modeller. Vid denna tidpunkt var i princip alla bilar öppna; det var främst lyxigare bilar, och ibland taxibilar, som var täckta. Detta ändrades ganska snabbt i mitten av 1920-tael och på bara några år var majoriteten av de bilar som såldes täckta.