Vi har redan i en del sammanhang ur brukets historieskildringar hävdat ”kärleken” till musik och sång. Ett utbud som aldrig slutar att förvåna samtidigt som mycket ideellt arbete var en förutsättning.
Om man gör lite enkelt för sig så blandar man musik, sång och ett sammanhållande ”prat” – och omgående kan andra konstformer och underhållningar uppstå, exempelvis teater, kabaré eller revy.
Det var slikt som hände i brukssamhället med början för mer än halvseklet sedan, kanske för nästan ett helt hundrade år sedan, till-och-med…
I botten på de omnämnda förnöjelserna fanns etablerade bruksföreningar och sammanslutningar, såsom Ungdomsklubben, Unga Örnar, Musikkåren, Hembygdskören, ytterligare diverse musikkonstellationer. Ingen hejd, alltså.
Från 1930-talet kan berättas om aktiviteterna bland ungdomarna i ”örnarna”. I SSU:s regi spelades kabaréer under titeln Tummens Show (underledning avrunne Tummens Ericsson) och Karl-Gösta Sälgström kunde kalla sig revydirektör men ville samtidigt medverka. Titlarna På Eder begäran och Luft i luckan var tillställningar som väckte väldans support och uppskattning. Aktörerna var många, ett namn som vi måste komma ihåg är Karin Sandberg. Men det var ju lagarbetet som skapade framgångarna.
År 1958 gick en av de sista revyerna av stapeln. Trettondagsrevyn var namnet och bland de agerande var bruksdamerna Birgitta Lawin och Margareta Franzén och de unga herrarna Karl-Erik Bergman, Dan Ericsson och Bo Peppo Olsson.
Denna underhållningsberättelse kan göras mycket längre, var så säker. Men vi stannar där. Vi kan kanske återkomma med mera ”kött på benen” om så efterfrågas!
Bilden visar på kvintetten som deltog i Trettondagsrevyn, namnen har ni ju här ovan.